Maaf, layout blog saya bermasalah.
Ada sesiapa yang pandai buang linkwithin di blog? Boleh hubungi facebook saya.

Terima kasih

Isnin, 7 Februari 2011

Terbitkan suasana itu

Baru sahaja pulang daripada Imtiaz Dungun mengingatkan saya ketika pertama kali menjejakkan kaki ke Imtiaz Kemaman saya terus terpaksa bercakap. Entah apa yang saya merepek, mengarut kat depan tuh. Mind sayer tak set ag waktu nih.

Tapi apa yang paling saya ingat dalam percakapan saya yang karut marut tuh ialah saya menceritakan tentang bi'ah yang saya pelajari di Imtiaz Dungun dan perbezaannya dengan dunia luar. Sepanjang 5 tahun saya berada di Imtiaz Dungun saya cukup2 respek pelajar2nya yang memang menampakkan suasana belajar. Tangan pasti tidak lekang samaada memegang al-Quran atau buku2 ilmiah mahupun akademik. Namun cukup membuatkan saya berasa janggal pabila saya pergi ke PSM Akademik (pusat memandu) di sana. Kerjanya di sana adalah menunggu orang mahupun sekadar cap jari kemudian balik. Masalahnya bukan beberapa minit tetapi memakan masa berjam2. Kiri kanan, belakang, depan tiada saya temui suasana imtiaz?????? Maka saya pun terus hanyut mengikut rentak orang di sana dalam kebosanan yang melampau.

Percakapan saya ini langsung disindir oleh Ustaz Jihad dalam ceramahnya seusai sahaja percakapan saya. Walaupun bukan secara langsung, namun saya faham pengucapan ustaz yang ingin menyatakan KALAU BUKAN KITA SIAPA LAGI YANG HENDAK BAWAKAN BI'AH MULIA INI????? DIDIKAN ITU BUKAN HANYA UNTUK DIAMALKAN DI TEMPAT TARBIAH TETAPI UNTUK DIHIDUPKAN DI MUKABUMI INI.....Lebih kurang begitulah maksud yang saya fahami daripada ceramah ustaz.


Satu perkara lagi yang saya cukup respek pelajar2 imtiaz cukup2 serius dalam mengulangkaji pelajaran membuatkan saya selalu berdebar melihat keadaan ini. Berdebar takut tercicir dibelakang. Cuma kelemahannya we always study last minute!!! Saya belajar di sana untuk serius berhadapan dengan apa yang dihadapi sekarang. Walau apa ilmu sekalipun memang semua ditatap penuh serius sampaikan untuk ujian Memandu pun terbawa2...terkejut saya melihat kawan2 saya menatap buku tuh sama sahaja seperti buku fizik ditatap....haha...Saya bce malam sebelum pergi Ujian, perngai buruk yg xpernh dibuang.. Alhamdulillah full mark..dan kwan2 sy pun nk hmpir2 fullmark blake...tanpa disedari itulah kesan saya belajar di Imtiaz.

Tapi kalu bab belajar jangan tengok pelajar2 Imtiaz waktu prep. Hendaknya batch kami waktu prep la waktu yang paling bising sekali.Atas meja penuh dengan makanan. Masa ni jugakla kacau air. macam-macam ada itulah prep kami daripada tingkatan 1 xpernah berubah.

Sudah 3 kali saya sampai ke Imtiaz Dungun untuk tahun ini. Malam tadi berada di sana setelah berjalan2 serta berziarah di sekitar Dungun kami singgah sebentar, terima kasih kepada akak kerana hantarkan kami ke sana... =) Habes terganggu waktu hafazan budak2 nih dek kami yang kuat bercerita. Sajer kongsi2 cerita orang yang kebosanan.

Rindu...Kasih....Sayang..semua ada. Cuti yang terlalu panjang ini penuh kebosanan selalu membawa roh ini ke Imtiaz Dungun. Saya hanya mampu bercakap tentang Imtiaz xmacam orang len boleh bercakap tentang DQ...tapi rakan saya cakap DQ sama jer macam Imtiaz..so no komen la about that....???

Perkara yang paling indah adalah kenangan manis bersama al-Quran di sana. Terlalu banyak kenangan ketika bersama-sama menghafal al-Quran kena rotan, jatuh kerusi, berdiri atas kerusi depan bilik guru, jemur tengah panas dan yang paling xdilupai menipu cek lan untuk ponteng kem al-Quran akhir tahun waktu form 1.  Sampai sekarang pun tak mintak maaf...haha...kecik2 da pndai menipu er...kngan yg zohir lah

Adik saya selalu berpesan kepada saya jadikanlah al-Quran sebagai sahabat nescaya kita tidak akan meninggalkannya. Kakak senior pula cakap jadikanlah quran itu sebagai kekasih. apapun perumpaan yang dibuat maksudnya tetap sama. Terima kasih kepada semua.

Ya Allah berikanlah kekuatan kepada hambaMu ini untuk menjadi seorang yang istiqamah. Moga aku tidak lalai dengan amanah ini...

menunggu saya..syer kat belkg nih...
sy lebih suker mengaji kat sini daripada musolla sebb
musolla gelap budak2 nih punyer kijer la waktu2 petg...

 5 tahun bersama quran ini...Quran orang tapi wat mcam Quran
sendri...trus jdi mcam ni...

Berbagai ragam menghafal...ader yang mcam roket naik turun pun ad... =)



Quran kesayangan saya...kalu seminggu xke musolla past ade yang menghilangkannya...
Alhamdulillah kini slamat dipangkuan...

p/s : tak tahu nak tulis apa sebenarnya.....Dan saya tahu kenapa saya tidak mampu menulis dengan baik sekarang ini baik dalam blog saya mahupun lain2 kerana kurangnya saya dalam murajaah Quran.. Ya Allah..
lagu untuk semua...

Share

2 ulasan:

abby berkata...

hoho.. suke bace bhgian ni.. gmbo2 nye pn sy suke ^_^...
waaa!! rndunye kt imtiaz..

dayah's berkata...

tu pic sy,,kenape,,??hahahaha,,x nampak muke pon,,smngat ngat ngaji,,tq ecah,,