Maaf, layout blog saya bermasalah.
Ada sesiapa yang pandai buang linkwithin di blog? Boleh hubungi facebook saya.

Terima kasih

Isnin, 24 Ogos 2009

EKSPEDISI GUNUNG TEBU, Imtiaz Dungun

bukti Imtiaz Dungun dah sampai sana...

Sekadar menceritakan pengalaman yang rasanya sekali seumur hidup.huhu...gambar2 pergi ke ekspedisi dulu dah simpan tapi ntah macam mana bley hilang daripada disk, so copy gambar kat tenet jer la. Tunggu gambar daripada cg Fitri la plop nampaknya. Berjanggut dulu baru dapat agaknya...huhu...

Tak pernah pun terpikir nak naik gunung, bila cg poji kater pemilihan untuk ke gunung tebu dipilih melalui p'khemahan asas yang WAJIB cg poji, apa lagi banyaklah aktiviti yang sengaja diponteng. Yang hebat lagi, kali pertama KAWAD PAKAI SELIPAR JEPUN , Adesla..Dek takut dengan cg poji saya n kwan saya yang senasib duduk dibarisan belakang sekali, daun pandan pun ader dalam poket. Antara perkara yang saya tidak suka ialah berkhemah atau sebarang aktiviti lasak lah sebab tahu kemampuan diri, main bola jaring 1 round pun susah nafas. Sebab dop suka 2 kena atas kepala 2.

Hari pertama sekolah selepas cuti 4 hari, seorang rakan saya mengatakan pada saya yang saya terpilih untuk menyertai ekspedisi ini, hanya senyuman yang mampu ku ukirkan, entah apa maknanya. Apabila perjumpaan bersama cg poji kali 1 untuk ekspedisi ini, apa yang termaktub dalam kepala hanyalah mati. Ini semua kerana kata-kata cg poji, 'kalu awak mati, mak ayah awak akan dapat Rm 25 000'. Sesungguhnya nyawa tidak boleh diganti dengan wang, namun cg poji tambah lagi 'saper2 nak tarik diri, sila bayar rm 300 sebab sekolah dah bayar duit untuk insurans'.

Masa ni baru ingat mati ! 3,401 kaki tekpun. Tambah2 ramai cikgu2 kata baik tak perlu pergi. Langsung 3 hari sebelum bertolak ke gunung tebu, telefon mak, minta maaf banyak2, takut mati kat naik gunung..huhu...Seminggu sebelum pergi setiap hari ada latihan, latihan berlari kat tepi pantai Teluk Lipat dan 2 hari sebelum bertolak ke sana latihan di Bukit Bauk, terpaksa pakai beg askar yang ntah beratnya sahaja berapa kilo + pasir 2 kilo...Nampak x beg kat atas 2?? 2 la beg dier...kali pertama pakai nak terbalik ke belakang saya..Adesla..Waktu ini kami dikejutkan dengan kehadiran wabak H1N1 di daerah Dungun yang kecil ini.

Peserta-peserta ekspedisi ini hanya terdiri daripada pelajar f1, f2 dan f4..kalau yang banin majaoritinya pelajar f4 dan bagi banat pula yang paling ramai adalah pelajar f1 dan f4 adalah yang paling sikit. Naik gunungnya hanya 4 orang iaitu saya, Lala, Liyana dan Nadia, semuanya yang dop brape nok 'rok'..hehe..rasernya diorang tak marah saya kata gini sebab memang diorang pun akui..Cikgu2 lain pun tak percaya dengan kami. Bab kater cg Nona, "kecik bukan sebarang kecik".

To be continued...lepas dapat gambor kot... "ni sambgannyer.."

dalam majalah fokus SPM
Siri 1 di blog lama. Sekadar kenangan yang tak dapat dilupakan. Tak pernah terfikir akan sampai ke gunung dan Alhamdulillah diberikan peluang ke sana. Mungkin inilah kali pertama dan terakhir panjat gunung. Xmboh doh lepas ni... f1, f2 n f4 yg sertai..kalu bnat f4 juz 4 org je..sayer, dila, nadia n liyana....

Inilah hasil seminggu berlatih :

Kami naik gunung lebih kurang pukul 7.00 pagi la..

setelah 4,500 meter perjalanan ...
masih berbaki lebih kurang 2,5oo meter lebih perjalanan untuk sampai ke puncak.
Lebih kurang pukul 9.00 kami berhenti (30 minit kemudian saya sampai)
di perhentian batu mat Hassan. Perhentian ni
ada kayu kayan dan batu batan jer untuk duduk. Bukak tuna n roti makan
lapor....Tunggu semua sampai...

bapok besor batu...Ntah naper nama Mat Hassan

Jom teruskan perjalanan...

ni tali air... nak turun payoh seih..xder laluan pegang dan pijak pokok kayu jer la.
Lcin sangat..Alhamdulillah semua selamat walaupun ada yang terjatuh... Air dia
sejuk macam baru keluar peti dan selamat untuk diminum begitu sahaja..

Abg Eddie teknikal...jalan ngan dia..raser mcam bukan dekat hutan jer...
Jerit sana, jerit sini...

Meh jalan lagi

ni pandangan pertama yang dpat dilihat apbl kpla dah sampai ke puncak..
kaki xsmpai lagi waktu ni...diorang smpai 30 mnit awal drpd saya..
sy naik ngan dila, abg bju kuning n abg bju merah..juper kat tgh perjlnn
abg bju kung tu ckap dy stat naik pkul 9.00pgi n smpai kul 12.00kat puncak..
power tuh, tu pun sbb tgu sayer ngan kwan sy...

Hah! ni dia..signboard yang buat anda tersengih...
setelah letih merangkak ke atas..bru la juper sign board ni...

take rest...abg yg baju merah kat belakang tu tlg nyanyi waktu nak naik puncak..
juper dy kat tgh perjlnn...
pakcik yang pkai bju biru ni..mlam seblum kami bertolak mcam pndg rendah jer
kat kami.. Last2 kami yang smpai dlu...dy target 6 jam kalu bley smpai
tapi berjaya sampai 4 jam stgh jer..(saya 5 jam)...cg poji 5 jan setgh..
bdak imtiaz jgan dicabar...
cg. hise
nak tunjuk dpur pi camping je..dahsyat n tajam..hati2..
ni ayam dlam tin..juz pnaskan di ats dpur..sy xpernah juper pun ayam dlam tin selama ni..
biler pi sini terpaksa mkan..xberselera pun, kngan nasik mentah...
mkan 3 suap trus bgi kat cg poji... Alhamdulillah ada tenaga untuk turun...

Sudah mkan kita jalan-jalan..pastu tidur..

Subhanallah...

ni kat pmndang kat puncak dy..tpi naik sebijik mcam tebu..fuh..
nikmatilah alam...kebesaran Allah
mencari tempat tidur...
waaa..sejuknya..tapi spek mataku berkabus krn nafasku yg kelthn...
akhirnya..biler bangun tidur..tgok semua org dah xder..
org len pi jlan2 kat kubur..so xsempat nak join..

dah habis jlan23...time balik xsempat nak bergambar...
turun stat pkul 3.00 ptg ar lbih kurg..org pertma smpai di kaki pkul 5ptg
kami turun gunung ikut saper cepat dia sampai dulul..sampai guard situ
terkejut sebb dia tggu kat bwah tgok bdak imtiaz
sampai sorang, pastu 2 orang..3 orang..bukannya segrup...

kngan turun gng bersma cg hise stlh cg poji berlari sorg diri..last2 dy kna kaco..
laju giler turun xkira dah sakit ker.xker...sayer kater kat cg..
cg sayer nak kuar drpd hutan ni..
pastu cg kater doh saper op nok dduk dlam hutan ni...
akhirnya pkul 6.00 smpai..orang last pkul 7.00 petang...
apa yg pntg masa naik n turun adlh psikologi..
yg tu kna kuat... kalu xmudah putus asa...
cg2 kami esp cg Nona n tch Faa..hebat ar..sebb xberlatih pun trus daki...

tapi xsangka plop kat gunung yang menyeramkan ni ada orang buat maksiat...Astaghfirullah..
lpas smpai di kaki gunung... bru la tahu...rupa2nya kami telah melalui 27 perkampungan bunian..